Repositorio del Observatorio Latinoamericano de Gestión Cultural
    • Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Banco de proyectos culturales
    • Proyectos independientes
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Banco de proyectos culturales
    • Proyectos independientes
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Programación musical y educación para la infancia

    Thumbnail
    View/Open
    Sánchez-Programación musical y educación 2018.pdf (416.1Kb)
    Date
    2018-06-20
    Author
    Sánchez, Virginia
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Este artículo analiza modelos de programación musical para audiencias infantiles y juveniles, y su enfoque educativo, a través del estudio de dos instituciones pioneras en el panorama cultural de los servicios educativos de Portugal: la Fundación Calouste Gulbenkian (FCG) y el Centro Cultural de Belén (CCB), ambas en Lisboa. La creación contemporánea, la fusión de lenguajes artísticos y la reflexión sobre lo que la obra representa para artistas y público son las principales líneas de trabajo de la Fábrica das Artes, nombre con que se conoce al Servicio Educativo del CCB. Por su parte, la FCG usa formatos más tradicionales y siente especial atracción por la música culta y por las obras y compositores canónicos del pasado. Se concluye que, pese a tener fórmulas y criterios de programación diferentes, ambos centros constituyen dos modelos válidos para la formación musical del diverso público que participa en sus proyectos educativos. English: Analyzes models of musical programming for children and youth audiences, and its educational approach, through the study of two pioneering institutions in the cultural panorama of educational services in Portugal: the Fundação Calouste Gulbenkian (FCG) and the Centro Cultural de Belém (CCB), both located in Lisbon. Contemporary creation, fusion of artistic languages, and reflection on what the work represents for artists and public are the main lines of the work Fábrica das Artes, the name by which the CCB’s Educational Service is known. For its part, the FCG uses more traditional formats and has a special attraction for art music and the canonic works and composers of the past. Despite having different formulas and programming criteria, both centers are two valid models for the musical training of the diverse public who participate in their educational projects.
    URI
    http://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/1131
    Collections
    • Proyectos independientes
    Citación
    Sánchez-López, V. (2018). Programación musical y educación para la infancia: Los proyectos educativos del Centro Cultural de Belén y la Fundación Calouste Gulbenkian de Lisboa. Per Musi, 38.

    SISTEMA DE UNIVERSIDAD VIRTUAL
    Av. La Paz No. 2453, Col. Arcos Sur. C.P. 44130
    Tel: +52 (33) 3268 8888‏ ext. 18801
    Guadalajara, Jalisco, México.

    Contact Us | Send Feedback


    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    SISTEMA DE UNIVERSIDAD VIRTUAL
    Av. La Paz No. 2453, Col. Arcos Sur. C.P. 44130
    Tel: +52 (33) 3268 8888‏ ext. 18801
    Guadalajara, Jalisco, México.

    Contact Us | Send Feedback