Now showing items 21-40 of 64

  • El ICDAC: los trabajos y los días. Los procesos de la investigación y propuestas del ICDAC 

    Raggi, Adriana; Martínez, Benjamín J. M.; Rossette, María del Carmen; Gámez, María Luisa (eari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigación, 2018)
    The research group ICDAC (Critical Interventions from Contemporary Art), consists of: Adriana Raggi Lucio (coordinator) and members Angélica Jarumi Dávila López, Benjamín J.M. Martínez Castañeda, María del Carmen Rossette ...
  • Artesanía de vida: Comunicación intersubjetiva que fomenta la interculturalidad en la educación artística comunitaria 

    Sahagún, Veronica (eari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigación, 2018)
    A textile art project focused on the relationship between cultural identity and Mexican traditional textiles becomes the basis for the theoretical design of the pedagogical strategy of life crafting. First, the ...
  • Educación artística, desconsideración social y falta de expectativas. Consecuencias de la reproducción como paradigma no-educativo 

    Vaquero, Carmen (eari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigacióneari educación artística revista de investigación, 2018)
    This article seeks to reveal the real foundation underlying the social disregard of Artistic Education that, as lecturers in the Pedagogy of Artistic Expression at Malaga University, we see year after year among our students. ...
  • ¿Qué es la mediación artística? Un estado del arte de un debate en curso 

    Peters, Tomás (2019)
    El propósito de este artículo es presentar un estado del arte de la noción de mediación artística. Por medio de una revisión histórica y bibliográfica del concepto de mediación se abordan las principales dimensiones teóricas ...
  • Sustentabilidad económica de un teatro menor latinoamericano 

    Marina, Heloisa (2019)
    El objetivo de este artículo fue analizar modos de producción y desarrollo teatral buscando, a través de este análisis, responder a la pregunta: ¿cómo pensar la sustentabilidad económica de un teatro menor latinoamericano? ...
  • Las residencias para escritores: Apuntes para su implementación 

    Jurado Velasco, Rodrigo Geovanny (2019)
    Las ciudades atraviesan cambios que requieren respuestas de adaptación puntuales. Esta es una oportunidad para que la producción cultural ayude a que las ciudades resuelvan sus problemas de manera creativa. Es el caso de ...
  • El lugar del no saber en la enseñanza de las artes visuales 

    García-Huidobro, Rosario (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    This paper reflects the importance of the not knowing as a necessary knowledge to be and do in teaching. A way of being in the classroom and of positioning oneself as teachers that allows the practice of error, uncertainty, ...
  • Arte y acción social en prisiones. Diseñando un taller permanente, primeras experiencias. 

    Fernández Cedena, Jorge (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    The Artistic Expression Workshop, held in the Madrid IV penitentiary centre in the Madrid town of Navalcarnero, is a community-based art and artistic education project carried out by voluntary students of the Fine Arts ...
  • El desvelamiento de las estructuras de significación del alumnado de Arte 

    Castro, Elke (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    We live in a society that increasingly often uses visual language and image as a system of representation and interaction. Thus the imaginary system becomes of vital importance in the communication processes. The school ...
  • Repensando nuestros posicionamientos como profesoras de arte dentro de un escenario de cambios 

    Carrasco, Sara Victoria; García-Huidobro, Rosario (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    This article rescues some ideas that for us, as art teachers, are relevant when facing the art teaching in the current Chilean education. These ideas emerge from some of the contributions share during the seminar "Dialogues ...
  • Diálogos y otras ausencias a través de la obra de Pepe Espaliú 

    Braza, Alba; Noguerol, Luis (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    The present article is focused on the didactic workshop Dialogs and other absences throughout the Pepe Espaliú work performed in the IVAM museum motivated in the exposition dedicated to the artist Pep Espaliú. The ...
  • El Museo Escolar como entorno inclusivo en la Educación Artística 

    Bajac, Ana María Montserrat (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2017)
    This paper presents an investigation of the School Museum as an inclusive environment for education, a study based on the experience of the Private Management Education Center "Los Laureles" of Paraguay in the city of ...
  • ¿Artista educador o Educador artista? El límite difuso del rol social 

    Abara, Josefina (2017)
    This article arises from a personal experience and reflection as an artist and professor in formation, which considers the cultural and educational crisis as the context where artistic and educationalsystemdeploys, and ...
  • Arte y Educación: Espacios comunes. Reflexiones en torno a la práctica artística Mapa dels desitjos 

    Vidagañ, Maria; Soria, Verónica; Lozano, Neus (2016)
    The following paper aims to identify possible common spaces between art and education, departing from the art project Mapa dels Desitjos1 (Map of Wishes), by the collective Cràter. The project took place in the framework ...
  • Laboratorio de museología en una escuela de arte en Cabo Verde. Pescar en mar abierto 

    Rainho, Rita (2016)
    This article emerges from the pedagogical context around the conceptualisation and first stage of implementation of the Museu da Pesca (Fishing Museum) in Cape Verde, an archipelago in the Atlantic Ocean. M_EIA, University ...
  • Continuar o romper. El foro como manera de discutir las preconcepciones de enseñanza de los estudiantes de maestro 

    Paredes, Joaquín; Sánchez-Antolín, Pablo; Tello, Inmaculada (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2016)
    Technology adds spaces where pedagogical rapport occurs. Some issues at university, as reflective process about preconceptions, add complexity to analize a critical activity in teacher education. Also, to think simultaneously ...
  • Los bienes culturales como patrimonio educativo 

    Panciroli, Chiara (2016)
    More and more Heritage and the places that host, treasure and exhibit it, - with a specific reference to museums - play a crucial role, above all in the educational sphere. A function indeed that has been developing and ...
  • Impacto de las aulas de creación en el nivel medio superior: el caso ITESO 

    González García, Javier (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2016)
    This article presents an ethnographic analysis of the impact of classrooms and workshops of artistic creation and Higher Education. For it is analyzed in depth the case of the network of classrooms and art workshops Cultural ...
  • La sensorialidad como estrategia para la educación patrimonial en el aula de educación infantil 

    Gómez, Carmen (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2016)
    This article aims to give value to the sensory activity as a strategy for heritage education in the classroom child. After a first part of theoretical review, the article seeks to demonstrate, through an educational purpose ...
  • Compartir experiencias en el proceso de desarrollo de la Tesis Doctoral, sentirse acompañada 

    Altuna, María; Becerra, Laia; De Juan, Ainhoa (EARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de InvestigaciónEARI Educación Artística Revista de Investigación, 2016)
    In this paper are presented the reflections of three PhD students in a different stage of the process. The reflections are about the moments experienced during the course of their PhD until now trying to emphasize the ...